ویتامین D  باعث بهبود فلور روده و سندرم متابولیک می‌شود

21 دسامبر 2016- مطالعات نشان می‌دهد رژیم غذایی پرچرب به تنهایی موجب ابتلا افراد به سندرم متابولیک - مجموعه‌ای از علایمی که به عنوان عوامل خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی هستند- نمی‌شود. مطالعه‌ی اخیر نشان داد کمبود ویتامین D همراه با اختلالات اساسی در فلور روده برای ابتلا افراد به سندرم متابولیک ضروری است. بر این اساس، مصرف مکمل‌های ویتامین D، سندرم متابولیک را در موشها بهبود می‌بخشد، قدم بعدی در این تحقیقات بررسی اعتبار این نتایج در انسان است و چنانچه صحت این یافته‌ها در انسان تایید شود، حمام آفتاب و استفاده از ساپلیمنت ویتامین D  روشهایی عملی و مقرون به صرفه برای بهبود و حتی جلوگیری از سندرم متابولیک خواهد بود.

پرفسور Stephen Pandol از مرکز پزشکی Cedars-Sinai که با گروه تحقیقاتی پرفسور Yuan-Ping Han's در دانشگاه Sichuanدر چین در این تحقیق همکاری کرده است، می گوید: بر اساس این تحقیق، ما معتقدیم بالا نگه داشتن مقدار ویتامین D چه از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و چه از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل ویتامین D برای پیشگیری و درمان سندرم متابولیک مفید است.

 نزدیک به یک چهارم از جمعیت بزرگسال جهان در حال حاضر به سندرم متابولیک مبتلا هستند، بر اساس تعریف، سندرم متابولیک به مجموعه‌ای ازعوامل خطر اطلاق می‌شود که شما را در جاده‌ای که به بیماری دیابت و بیماری قلبی منتهی می‌گردد، قرار می‌دهد. علائم مشخصه‌ی آن عبارتند از: چاقی در اطراف ناحیه‌ی کمر و داشتن حداقل دو علامت از میان علایم زیر: بالا بودن قندخون، بالا بودن فشارخون یا بالا بودن کلسترول. افرادیکه از سندرم متابولیک متابولیک رنج می‌برند معمولاً دارای تجمع بیش از حد چربی در کبد خود (کبد چرب) هستند.

به نظر می‌رسد علت اصلی بروز سندرم متابولیک، رژیم غذایی مملو از چربی یا کربوهیدرات باشد با این حال، مطالعات مشاهداتی نشان داده اند بین کمبود ویتامین D که 30 تا 60 درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است و سندرم متابولیک ارتباطی وجود دارد.

محققان در این پژوهش پیشرفت بزرگی در درک نقش ویتامین D در بعنوان علتی در بروز سندرم متابولیک داشتند.  پرفسور Pandol می‌گوید: مصرف مقادیر کافی از ساپلیمنت ویتامین‌ ‌‌Dمی‌تواند تا حد قابل توجهی از بروز سندرم متابولیک ناشی از رژیم پرچرب در موشها جلوگیری کند، این مقدار ویتامین D معادل مقدار توصیه  شده برای انسان بر اساس دستورالعمل‌های تغذیه‌ای است.

علاوه بر این محققان نشان دادند رژیم غذایی پرچرب موجب بهم خوردن تعادل بین باکتریهای خوب و بد در دستگاه گوارش می‌شود که باعث بروز کبد چرب متوسط و افزایش جزئی قند خون در موشها می‌گردد. شایان ذکر است که کمبود ویتامین D، این عدم تعادل را در فلور روده تشدید کرده و به ابتلا موش به کبد چرب کامل وسندرم متابولیک می‌انجامد.

 کمبود ویتامین D تولید defensin‌ها را کاهش می‌دهد، دفنسین‌ها مولکولهای ضد میکروبی هستند که برای حفظ سلامت فلور روده بسیار اساسی می باشند. همانطور که انتظار می‌رفت دریافت خوراکی دفنسین سنتتیک یا مصنوعی، موجب ایجاد تعادل در باکتریهای روده، کاهش قندخون و بهبود کبد چرب می‌شود. به طور خلاصه نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی پرچرب به تنهایی علت کافی برای ابتلا افراد به سندرم متابولیک نمی‌باشد، این رژیم در کنار کمبود ویتامین D می‌تواند سبب ابتلا فرد به سندرم متابولیک شود.

بر این اساس، مصرف ساپلیمنت ویتامینD موجب بهبود سندرم متابولیک در موشها گردید، دانشمندان در مطالعات بعدی خود به بررسی اعتبار این نتایج درانسان خواهند پرداخت.

پرفسور Hans می‌گوید: مطالعات اندکی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از مکمل‌های ویتامین‌ D‌ سبب بهبود اختلالات متابولیکی در انسان نمی‌شوند با این حال نتایج این مطالعات عمدتاً بر اساس نظر سنجی‌های دراز مدتی ارائه شده است که تحت تاثیر عدم پایبندی افراد شرکت کننده به مصرف مکمل‌های ویتامین‌ D‌ و یا دوز ناکافی آن، دچار انحراف شده باشند.

دکتر Hans در مورد تایید نتایج تحقیقات اخیر در انسان خوشبین است، او می‌گوید: ما قصد داریم در یک مطالعه‌ی بالینی، ارتباط کمبود ویتامین ‌D و اختلال در فلور روده و ارتباط آن با سندرم متابولیک را در انسان بررسی نماییم.

 مبنع وسایت خبر:

Frontiers in Physiology, 2016; 7 DOI: 10.3389/fphys.2016.00498

www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161221125439.htm